Logga in här

- ELLER -Ansök om medlemskap
 
 
 
Glömt ditt lösenord?

Joakim Lundblad: Sociala medier är inget nytt

Kommunikationskonsulten Joakim Lundblad började sitt föredrag med bombastiska citat och manade publiken att lära sig säga ”Njae”.

Sociala medier är egentligen inget nytt – bara annorlunda.

Det som är nytt är att meddelanden nuförtiden kan hamna varsomhelst och att upphovsmannen- eller kvinnan inte kan styra det. Vi har flöden i ställer för enheter.

–Mina yngsta vänner vet nog knappt vad en skiva är – de lyssnar på låtar. Och många har svårt att vänta en hel vecka på nästa avsnitt av favoritserien när man kan ladda ner amerikanska originalavsnittet redan ikväll.

Förr skrev myndigheterna sin kommunikation på byråkratiska. Numera finns det möjlighet till dialog mellan myndigheten och människorna. Därför ligger det i myndighetens intresse att översätta byråkratiskan så att medborgarna förstår från början. Joakim Lundblad visade här en bra illustration av hur myndigheten förvandlas, från en ”svart låda” där man skickar in och får ut information, till deltagare i en konversation. Men allt har inte hunnit hitta sin form.

–Vad blir resultatet av personligt och professionellt?

I dag har vi snabbare kommunikation och chansen för upprepning och återkoppling är större. Vi har det digitala sökbara minnet och ett öppet medieklimat.

–Det kräver tydlighet och tydliga avsändare.

–När någon halvkändis har närmare 400 följare, men själv bara följer 7 blir det skevt. Jämför med Annika Lantz som har fler än 10 000 följare och följer 0. Hon är tydlig med hur hon använder mediet.

I likhet med Paulina Nyman avslutade Joakim Lundberg föredraget med att ge publiken lite tips. Jag tog med mig dessa tre:

  • Ett tweet gör ingen mening
  • Iterera – pröva och pröva igen!
  • Sätt kommunikationen i sitt sammanhang