Logga in här

- ELLER -Ansök om medlemskap
 
 
 
Glömt ditt lösenord?

Uppsala kommun på gator, på torg och på Twitter. För Uppsala kommun är sociala medier centralt – man vill skapa dialog med medborgarna. Att några ledamöter Facebookade under ett sammanträde fick dock negativ uppmärksamhet.

–Det ställer demokratin på sin spets, menade Åsa Evertsdotter. Vad är hemligt och inte?

Desto bättre gick det när Uppsala kommun frågade sina medborgare om hur de ville att staden skulle se ut i framtiden. Twitter och en blogg kombinerades med något verkligt socialt – man frågade medborgarna ute på gator och torg.

Tidigare brukar kommunen få in ca 300–400 framtidsförslag, men denna gång kom hela 1 700 förslag in. Kommunen affischerade sitt tack på stadshuset och – såklart – via sociala medier. Sedan stod man plötsligt med ett Twitterkonto som man inte riktigt visste vad man skulle göra med.

Efter lite fundering bestämde man sig för att behålla kontot som en öppen kanal gentemot medborgarna. Ledningsgruppen fick utbildning i sociala medier och en central redaktion skapades, i stället för att ha spridda redaktörer.

På Twitterkontot levereras framför allt pressmeddelanden från kommunen – vilket gillas av medierna. Men även lediga jobb annonseras ut, och medborgarna har chans att ställa frågor och ge respons. ”Oj! Händer det nåt på kommunen på kvällen?” är en kommentar som gjorde Åsa Evertsdotter glad.

Uppsala kommun har också lärt sig en del av de sociala medierna.

–Numera ställer vi bara en fråga i utvärderingar av webbplatsen: Hittar användarna det de söker?

Någon i publiken undrar hur kommunen ”mäktar med”, men enligt Åsa Evertsdotter har det inte varit några problem hittills. Man ägnar ungefär en och en halv timme om dagen på sociala medier, och pressmeddelandena är autogenererade från en databas.

–Och vi får bara cirka 5 frågor om året. Dessutom får vi hjälp från andra användare. Och en besviken medborgare kan få mothugg från en nöjd.

På Uppsala kommun har man lärt sig att inte längre ha kontroll – och gilla det.

–Det har gett oss starten till mer dialog med medborgarna. Vi ska inte vara någon megafon!