Logga in här

- ELLER -Ansök om medlemskap
 
 
 
Glömt ditt lösenord?

Dagens digitala landskap öppnar för nya samarbeten

Vi är stolta och glada att Samuel Stenberg är moderator på årets Esskonferens!

Samuel är språkkonsult och driver byrån Uppfatta, där han tillsammans med sina kollegor fokuserar på textens roll för varumärken i en värld som konstant förändras av nya tjänster och teknik. Det har lett till att han bland annat arbetar varumärkesspråk, content marketing och UX-texter. Just nu är han mest intresserad av AI och hur vi lär robotar att prata.

Här berättar han om sin roll som moderator, och varför konferensens tema är så angeläget.

Samuel, hur ser du på din roll som moderator?
– Jag ser moderatorsrollen som en biroll där min rollfigurs syfte är att få huvudpersonerna att glänsa, att kräma ur så mycket som möjligt av dem. Det här är ingen konferensdag där fastslagna fakta ska läras ut till passiva åhörare, utan vi ska vända och vrida på frågeställningarna, utforska, tänka ”kan man göra såhär?”. Så blir föreläsare eller publik för bekväma kommer jag att provocera och ifrågasätta tills någon ryter ifrån.

Vad tänker du kring konferensens tema – textens roll i det digitala landskapet?
– Ur mitt perspektiv känns temat stekhett. Förutsättningarna för att kommunicera förändras just nu i snabb takt och sätten att arbeta för att skapa kommunikation – oavsett om vi talar texter, grafik, videor, poddar – måste också förändras med det. Den utmaningen är det inte bara svenska företag, organisationer och byråer som tvingas tackla utan det orsakar huvudbry och omställningar även i Silicon Valley.

Under senaste tio åren har ”att ha lyckats digitalt” varit att likställa med att ha en elegant webb, bra närvaro i sociala medier och gärna en app som pricken över i. I den miljön har en viss typ av team funkat fint och de som arbetat med visuell design – UX-designers, front end-utvecklare, grafiker – har lett utvecklingen. Med den äran, absolut. Men nu blickar vi ut över ett landskap med inte bara webbar, Twitter och Facebook utan Snapchat, chatbottar, AR, VR, röststyrda gränssnitt som Siri och Alexa. Så det där teamet man satte ihop för några år sedan som skulle fixa webben och sköta sociala medier är kanske inte så optimalt längre.

Så från Los Angeles via London till Tokyo funderar man på hur man ska arbeta. Och som textmänniska är det exalterande att se att fler och fler designteam kommer på att de som verkligen behärskar ordets makt, de kan ju röra sig mellan alla dessa gränssnitt. Att få fram ett budskap genom ord är lika mycket design som att formge det visuella uttrycket för nästa version av Spotify.

Problemet är i mina ögon att för få, i alla fall i Sverige, har upptäckt möjligheterna med att börja arbeta i helt andra konstellationer. Team där textmänniskor – språkkonsulter, copywriters, författare, poeter – ingår tillsammans med webbutvecklare, UX-designers, säljare etc. Det verkar inte finnas solida processer för hur det ska gå till, ofta pratar yrkesgrupperna inte riktigt samma språk heller. Jag hoppas att den här upplagan av Ess heldagskonferens ska bli ett enda stort utforskande av alla möjligheter som finns, att den ska bidra med en del utropstecken men framförallt frågetecken. Hur ska textmänniskor och andra arbeta tillsammans för att kommunicera så bra som möjligt?

 

Vill du veta mer om konferensen och våra talare? Läs mer på vår konferenssida.

Vill du anmäla dig direkt? Gå direkt till anmälningsformuläret.