Arbetsmiljöverket når ut via Facebook, Krisinformation.se har två Twitterkonton och Uppsala kommun har fått mer dialog med medborgarna via Twitter och bloggar. Här kan du läsa sammanfattningar av föredragen vid språkkonsultkonferensen den 1 oktober, #smEss.
Det blev socialt värre när Ess höll sin årliga konferens i fredags. Inte så konstigt kanske, eftersom dagen handlade om just sociala medier.
Moderator var Anna Hass, språkkonsult från Expressiva, och hon inledde med att fråga om publikens sociala vanor. Digitala sociala vanor alltså.
-Hur många här inne har Facebook?
Nästan samtliga konferensdeltagare räckte upp handen. Desto färre händer räcktes upp på frågan om Twitter. Det tycks inte ha fått samma genomslag – i alla fall inte bland språkkonsulter.
Twitterflödet från konferensen – under etiketten #smEss – var i alla fall livfullt. (För dig som inte twittrar än: http://korta.nu/twitternyborjare). Några personer som inte kunde vara med fysiskt följde konferensen via denna etikett. Och åtminstone en person i publiken öppnade ett konto och började twittra under dagen.
Talarna på konferensen var sex till antalet och mycket kom att handla om just Twitter och Facebook. Du hittar en sammanfattning av varje föredrag i menyn till vänster.