Den 18 oktober var en dag späckad av intressanta föredrag om språkprojekt i olika former, språkkonsulter och andra språkintresserade som fick tillfälle att mingla loss samt naturligtvis en ordentlig kakbuffé. Det var med andra ord Ess stora höstkonferens.
I år fick vi möjlighet att lyssna till spännande talare från både offentlig och privat sektor som arbetat med språkprojekt i olika former. Här hittar du dagens program samt talarnas presentationer och sammanfattningar av föredragen:
• Att förankra ett klarspråksprojekt (Ulla Nordlinder, Umeå universitet)
• Från krångel till klarspråk (Maria Unde Westerberg, Hyresgästföreningen, och Anna Hass, Expressiva)
• Ett lyckat klarspråksprojekt kan inte vara ett projekt (Annika Stenberg, Akademikernas a-kassa, och Emilia Emtell, Emilia & kompani)
• Resultatet av ett framgångsrikt språkvårdsprojekt (Karin Rosander och Anna Asklöf, Åklagarmyndigheten)
• Projektet ”Att skriva bättre” – ett samarbete mellan tolv myndigheter (Anette Holm, Transportstyrelsen, och Ingrid Olsson, Språkrådet)
• Förstår Issa vad du säger? Mångkulturell kommunikation vid planering av informationskampanjer (David Khabbazi, Arbetsmiljöverket)
Konferensen trendade på Twitter
Språkkonsulter är ett twittrande folk och årets konferens var inget undantag; det dröjde inte länge förrän #esskonf13 trendade. Här är ett urval av dagens både kloka och roliga tweetar:
Den starkaste driften är inte kärlek eller hat, det är människans behov av att peta i någon annans text. (@nyncha)
Språkvård är som att träna. Det räcker inte att träna bara den här veckan för att bibehålla konditionen utan man måste fortsätta. (@ordaglad)
Ingen kunde protestera mot att medlemmarna hade rätt att förstå, därför införde vi klarspråk, säger Hyresgästföreningen. (@EllenAmelie)
”Vi jobbar med domstolen” sa juristerna som inte ville använda klarspråk. Tji på dem för domstolen använder klarspråk. (@ordaglad)
Maria Unde Westerberg: ”Det är skribenten som ska svettas, inte läsaren.” (@iklartext)
Man pratar mycket om mottagaranpassning men inte lika mycket om avsändaranpassning. Vilka vill vi vara? (@ordaglad)
Mallar ska vara en hjälp, ingen lag. Bra mallar sätter tonen men man måste inte följa dem om de inte passar. (@iklartext)
Utveckling av kommunikation kräver att du analyserar makt och rädslor inom din organisation. (@glimra)
Annika Stenberg, Akademikernas Arbetslöshetskassa: Vi brukar kalla chefen för vår kassa föreståndare i dessa särskrivningsdagar. (@iklartext)
Den som är stark måste också vara snäll. – Bamse/Pippi
Den som har makt måste också vara begriplig. – Åklagarmyndigheten (@glimra)
Klarspråk är också ett fackuttryck – kloka Anette Holm om mottagaranpassning. (@lindish)